Övriga nyheter

Läste om en polisaspirant som vågade säga ifrån. Skönt att höra att det finns personer med råg i ryggen! Jag kan inte annat än undra hur denna kvinnas framtida yrkesliv kommer att se ut. Det måste vara otroligt ledsamt för henne att ha hamnat i denna situation – och det är nog inte många som skulle visa samma mod. All heder åt henne – men jag avundas henne inte.

Ulf Adelsohn kan inte förstå att folk är missnöjda med SJ:s biljettsystem… Vad ska man säga om det – mer än att han kanske borde överväga att gå i pension om han nu verkligen inte har bättre koll på hur resenärerna upplever SJ. Jag skulle boka en biljett i dag – åt en av min dotters vänner. Han är en fattig student på besök från utlandet och jag skulle boka en ungdomsbiljett åt honom. Han ville emellertid gärna åka över bron. Därför ringde jag SJ. För det första kostade det mer än normal samtalstaxa  att ringa till informationen, för det andra skulle det bli (betydligt) dyrare att boka biljetten över telefon. Om de nu redan tar extra betalt för att boka biljetten på telefon, så borde de inte dessutom ta extra betalt för samtalet!

”Nationalister vid skola attackerade” lyder rubriken i SvD. Döm om min förvåning när jag sedan förstod att det var nationalisterna som blivit attackerade. Det känns som om slödder som bemöter slödder på slödders vis… Trist. Det är tyvärr inte första gången man läser sådant här. Sådant beteende ger bara dessa rasister mer vatten på sin kvarn och det blir ännu värre när tidningarna försöker köra med missvisande rubriker och även skriva inne i artikeln att det var oklart vilka som blivit attackerade. All intolerans skall bemötas med skarp kritik och jag säger som Voltaire: ”Jag delar inte er åsikt, men jag är beredd att gå  i döden för att försvara er rätt att hävda den.”  Att fysiskt attackera någon för att de har en avvikande åsikt är förkastligt och det är likaledes förkastligt att skriva en rubrik så att det låter som om offren (i det här fallet) är förövarna, bara för att man inte gillar det de som utsatts för brottet står för.

Explore posts in the same categories: Allmänt, Sverige och politiken

Kommentera

