Matte och fysik

Jag är inte ett dugg förvånad över Sveriges placering när det gäller våra barns kunskaper i matte och fysik. Mina döttrar går på den internationella skolan och min sambos döttrar går i vanlig svensk skola. Skillnaden i kunskap på alla områden gör mig bestört. Alla fem flickorna sköter sitt skolarbete – men kraven är betydligt lägre i den svenska skolan. Den matte mina barn gjorde i sexan, gör dom i nian i den svenska skolan. Min äldsta dotter läser differential- och integralkalkyl, något som ytterst få svenska gymnasieskolor överhuvudtaget rör vid, annat än på mycket grundläggande nivå – och då endast på NV.

Skillnaderna gäller inte bara matte och fysik – den stora skillnaden är att man på den internationella skolan vågar ställa krav. Barnen får i uppdrag att skriva fördjupade föredrag och uppsatser på ett tidigt stadium. Redan i sjuan studerar de litteratur på en nivå som är minst lika hög som den vi läste när jag gick sista året på gymnasiet. Exemplen är många. Främmande språk undervisas uteslutande på det språket, av personer som har det språket som sitt modersmål.   De sitter för sina examina på IB-linjen och de stora projektarbetena på IB-linjen bedöms centralt i London. Det är således ingen risk att det går inflation i betygen. Det är möjligt att mina tjejer går ut med sämre betyg än min sambos döttrar – men de kommer att gå ut skolan väl rustade för akademiska studier och som bildade personer.

Jag gjorde en liten undersökning bland alla tjejerna för att se hur mycket de kunde om Vietnamkriget – Mina flickor (årkurs sju, åtta och IB3) hade alla en grundläggande kunskap, med undantag av den äldsta som kunde mer än jag. Min sambos döttrar (årskurs nio och sex) hade aldrig hört talas om Vietnamkriget.

Exemplen är många, men slutsatsen är tydlig. Man måste sluta dalta och göra det klart för barnen att det faktiskt är ett privilegium att gå i skolan.

Explore posts in the same categories: Skola och utbildning

Kommentera

