Jag älskar min läsplatta!

Jag läste precis en artikel i DN om läsplattans vara eller inte vara. Jag köpte en Kindle på Amazon i höstas, någon månad efter det att den släppts på den internationella marknaden och det är det bästa jag har gjort på länge! Jag kan läsa vad jag vill, när jag vill och jag behöver aldrig vänta på leverans. Mina ögon är inte så starka, men eftersom skärmen på läsplattan är gjord så att den liknar en boksida (dvs INTE upplyst) så är den faktiskt behagligare för ögonen än en vanlig pocketbok. Jag kan förstora texten när mina ögon känns trötta och jag kan göra noteringar i texten om jag vill. Jag har svårt att förstå alla negativa kommentarer efter artikeln – det verkar som om många av de som kommenterar faktiskt inte har någon aning om hur en läsplatta fungerar. Visst är det något visst med böcker – jag läser otroligt mycket och jag älskar att ha böcker omkring mig, men jag har också varit tvungen att vid tre olika tillfällen i mitt liv gallra kraftigt bland mina böcker på grund av utlandsflytt. Så skönt att jag inte behöver göra det längre! När jag är på resa, eller sitter på pendeltåg, kan jag lätt och smidigt plocka upp min Kindle ur handväskan och välja bland hundratals olika titlar, eller till och med ladda ner något nytt om jag känner för det. Kindle kan visst läsa andra format – men då måste man ladda ner via datorn. PDF ska inte vara något hinder. Jag har dock inte testat detta själv, eftersom jag köpte en Kindle just på grund av att jag vill kunna läsa mina favoriter på engelska lätt och snabbt när de ger ut nya böcker, utan att vänta i månader på leverans och utan att behöva betala dyr frakt…

Min gamle far, som läser mycket och lider av sin svaga syn nuförtiden, väntar ivrigt på att något likvärdigt ska komma ut på svenska marknaden med inriktning på svenska böcker. Han hade tidigare samma inskränkta syn på nymodigheten med en läsplatta (”jag skulle nog sakna känslan av en bok”), men när han fick testa min Kindle blev han helt och hållet såld.

Jag har inte testat en iPad, men vad jag förstår så har den en upplyst skärm och då försvinner ju lite av idén med en elektronisk bok. Jag som sitter vid en upplyst skärm hela dagarna, skulle inte orka det när jag behöver koppla av med en bok. Annars kan jag tänka mig att en iPad kan bli ett bra mellanting för den som gillar att göra annat förutom att läsa vid skärmen – läsa bloggar, kolla nyheter och film, kanske. Inget för mig, dock!

Köp en läsplatta! Vänta inte! Det är revolutionerande och underbart!

DN

Explore posts in the same categories: Allmänt

One Comment på “Jag älskar min läsplatta!”

  1. Eboks älskare Says:

    Kan bara hålla med, beställde min Kindle samma dag som den kom på den internationella marknaden har nog hunnit läsa 30 böcker sen jag fick den i slutet av oktober. Kan för övrigt tipsa om att man faktiskt kan läsa böcker lånade på biblioteket på den med lite trixande. (Gör en sökning på ”kindlefix.py”). Den enda nackdelen tycker jag är att förlagsbranchen inte har fixat till rättighets träsket. Jag betalar villigt och gärna för mig eftersom jag inser att författare, upphovsmän, förlagsredaktörer osv måste ha betalt. Men när produkten inte går att köpa elektroniskt då faller jag till föga och laddar ner som t.ex från svenska biblioteket.


Kommentera

