Rättslöst gör en mållös

Jag skulle skriva något om domen i Sturebymordet, men jag märker att jag famlar efter orden. Det är helt orimligt att två tonåringar ska kunna slå ihjäl en ung flicka och sen endast straffas med knappt två års ungdomsvård. Vad är det som händer i vårt land, egentligen? Vilka budskap sänder vi våra barn? Jo, att man kan bära sig åt hur som helst, för det händer ändå inget. Och att om vi utsätts för grovt våld, så kommer samhället INTE att söka upprättelse för vår del. Det finns en godtycklighet i de straffsatser som domstolarna sätter. Det är inte konstigt att folk tappar tilliten till rättsväsendet. Det finns inte mycket mer att tillägga – förutom att jag känner mig förbannad, ledsen och förtvivlad å flickans familjs vägnar.

Explore posts in the same categories: Sverige och politiken

Kommentera

