Arkiv för 12 februari 2010

”Jag köpte min kärlek för pengar för mig var ej annan att få”

12 februari 2010

Det handlar om ömsesidig desperation. Mannen vill känna sig älskad och uppskattad. Kvinnan vill få trygghet och pengar. Självklart. Det finns nog många män som tycker att de, nu när de har ”köpt” sig en hustru, kan bete sig hur de vill. Jag misstänker att respekt inte är ett honnörsord i dessa förhållanden, från någon av parterna. Det finns säkert fall där mannen har gjort sig skyldig till övergrepp – men jag är säker på att det är minst lika vanligt att kvinnan hittar på sådana historier för att få stanna i Sverige.

Jag tror också att många av de thailändskor som kommer hit tror att de har hittat en rik man, och det är de ju med thailändska mått mätt, men inte här hemma. Det blir inget liv i lyx och överflöd – tvärt om!  Det som förvånar mig när jag läser detta är att så många män gör om samma sak flera gånger – uppenbarligen tycker de att de har fått valuta för pengarna. Kanske förklaringen finns i Frödings dikt:

Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig var ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå

SVD